Voor een veilige rit moet u de auto en de fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer op een correctie manier met elkaar verbinden. De belangrijkste verbinding is de koppeling van het te trekken object die aan de trekhaak wordt vastgemaakt. Controleer die koppeling op ernstige slijtage. Voldoende* smering is raadzaam.
*De trekhaak niet smeren wanneer u een antislinger inrichting heeft voor bv. een caravan.
Kogeldruk van de trekhaak
Het gewicht dat uw fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer uitoefent op uw trekhaak noemen we kogeldruk. Die mag nooit te hoog of te laag zijn en moet altijd binnen een bepaalde marge blijven. Die marge verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 en 75 kg. De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak en in de documenten (gebruikershandleiding) van uw auto. Als de maximale kogeldruk op uw typeplaatje verschilt van die in uw voertuigpapieren, zijn de gegevens in uw voertuigpapieren leidend.
De kogeldruk op de trekhaak meten
Je kan de trekhaak kogeldruk op 3 verschillende manieren meten:
- hangend, via een trekveer met schaalverdeling.
- met een personenweegschaal: zet een latje in de kop van uw koppeling. Zet het latje op de weegschaal en controleer het gewicht. Meet daarna het gewicht met het latje en weegschaal onder het neuswiel. Zo weet u zeker dat de kogeldruk correct is.
- met een kogeldrukmeter, je kunt deze aankopen bij een dealer van aanhangers of caravans.