De aanhangwagen aankoppelen

Stappen om de aanhangwagen aan te koppelen aan het trekkende voertuig:

  • Open het koppelingshuis door de grendel op de handgreep in te drukken en deze omhoog te bewegen.
  • Zet de geopende koppeling op de kogel van de trekhaak van het trekkende voertuig en laat de handgreep los. De handgreep moet nu vanzelf terug glijden in de begin toestand.
    Sluiten en zekeren gaat automatisch.
  • Bevestig de hulpkoppeling en sluit de stekker aan op het trekkende voertuig.
  • Draai het steunwiel indien aanwezig naar boven en zet het wiel in de rijrichting
    Het steunwiel mag de remstang (indien aanwezig) niet verhinderen.
  • Controle: de kogel van de trekhaak mag niet meer zichtbaar zijn in aangekoppelde toestand.

Veiligheid

Voor een veilige rit moet u de auto en de fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer op een correctie manier met elkaar verbinden. De belangrijkste verbinding is de koppeling van het te trekken object die aan de trekhaak wordt vastgemaakt. Controleer die koppeling op ernstige slijtage. Voldoende* smering is raadzaam.

*De trekhaak niet smeren wanneer u een antislinger inrichting heeft voor bv. een caravan.


Wat is de kogeldruk van de trekhaak?

Het gewicht dat uw fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer uitoefent op uw trekhaak noemen we kogeldruk. Die mag nooit te hoog of te laag zijn en moet altijd binnen een bepaalde marge blijven. Die marge verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 en 75 kg. De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak en in de documenten (gebruikershandleiding) van je auto. Als de maximale kogeldruk op uw typeplaatje verschilt van die in uw voertuigpapieren, zijn de gegevens in uw voertuigpapieren leidend.


Waarom is de kogeldruk van je aanhanger belangrijk?

  • Een negatieve kogeldruk (of opwaartse kracht) is ten strengste verboden.
  • Bij onzorgvuldige belading ontstaat er slip-of slinger gevaar van de aanhangwagen.

Tip: De kogeldruk kan je verhogen of verkleinen door de lading meer naar voor of naar achter te plaatsen.


Video: Het gevaar van een verkeerde belading (gewichtsverdeling) van de aanhangwagen wanneer je met de auto rijdt.

Auto stabiliteitsfunctie: slinger detectie systeem op het trekkende voertuig

De nieuwe generatie personenvoertuigen en professionele camionettes zijn tegenwoordig ook uitgerust met een stabiliteitsfunctie voor aanhangers.

Deze stabiliteitsfunctie voor aanhangwagens registreert het ‘deinen’ of slingeren van een aanhangwagen en verlaagt de snelheid van uw voertuig zodat u snel de controle terugkrijgt, waardoor het voorttrekken van een aanhangwagen gemakkelijker wordt. Het systeem vertraagt het voertuig door het motorkoppel te verlagen en de remdruk op alle wielen geleidelijk te verhogen.


De kogeldruk op de trekhaak meten

Je kan de trekhaak kogeldruk op 3 verschillende manieren meten:

  • hangend, via een trekveer met schaalverdeling.
  • met een personenweegschaal: zet een latje in de kop van uw koppeling. Zet het latje op de weegschaal en controleer het gewicht. Meet daarna het gewicht met het latje en weegschaal onder het neuswiel. Zo weet u zeker dat de kogeldruk correct is.
  • met een kogeldrukmeter.

De aanhangwagen afkoppelen

Volg deze stappen om de aanhanger af te koppelen van je auto:

  • Draai het steunwiel indien aanwezig naar beneden.
  • Maak de losbreekkabel (of hulpkoppeling) en de stekker los.
  • Open het koppelingshuis door de grendelknop op de handgreep in te drukken en deze omhoog te bewegen.
  • Til de koppeling van de trekhaak van het trekkende voertuig.
  • Let bij het afkoppelen op dat de aanhangwagen niet alleen gaat rijden, de handrem aantrekken bij de geremde uitvoering of wielblokkering (zoals een wielkeg) gebruiken.

Moet je de trekhaak van je auto laten keuren?

Keuring voor MTM 750 KG

Als je een trekhaak monteert, dan moet je die meteen na de installatie laten keuren bij de technische keuring. Na die trekhaak keuring zal je het toegelaten gebruik vermeld zien staan op het keuringsbewijs.

Het gaat dan vaak om voertuigen uitgerust met een trekhaak voor het trekken van aanhangwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van maximaal 750 kg of voor het bevestigen een fietsendrager. Bij de gewone jaarlijkse autokeuring de daaropvolgende jaren wordt dan opnieuw zo’n trekhaak keuring uitgevoerd. Heb je een nieuwe wagen gekocht, dan moet je dus pas na vier jaar opnieuw naar de keuring.

Keuring voor MTM meer dan 750 KG

Kan je trekhaak méér dan 750 kg kan dragen, dan moet je die ook meteen na de installatie laten keuren bij de technische keuring. Voortaan moet je dan elk jaar naar de keuring voor die trekhaak, ook als het om een nieuwe wagen gaat.